Rug en nek aandoeningen

Door het velen thuis werken kan het zo zijn dat mensen niet in de juiste houding werken. Door een te hoog of juist te laag bureau of een te hoge of lage stoel kan je een hele dag in de verkeerde houding zitten. En dat kan gevolgen hebben voor je gezondheid. Een slechte houding kan namelijk zorgen voor nek/schouder/rug klachten. Wat ook erbij kan komen kijken is hoofdpijn e branderige ogen. Dit komt het felle licht van je laptop of computer. Allemaal erg vervelende problemen maar iets waar je wel goed op moet letten! Want door de huidige situatie zullen de meeste van ons nog wel even thuis moeten blijven werken.

Een goede houding

Laten we als eerst beginnen met het aannemen van een goede houding. Je voeten en onderbenen moeten in een hoek van 90 graden zitten. Dit geldt ook voor je onderbenen en bovenbenen. Het is helemaal mooi als je knieholtes precies in de rand van je stoel vallen. Dan is het belangrijk om een rechte rug te hebben, geen holle of bolle rug dus. Zorg ook voor een stoel met armleggers. Daar kunnen je onderarmen dan goed op steunen. Om nekklachten te voorkomen is het belangrijk dat je computerscherm goed ingesteld staat. De bovenkant van het beeldscherm moet op ooghoogte zijn. Als je met een laptop werkt, kan je een laptopstandaard gebruiken om het beeldscherm op de juiste hoogte te zetten. Het beeldscherm moet ook op een armlengte afstand van je staan. Als je je arm recht naar voren strekt, zou je je beeldscherm precies moeten kunnen aanraken. Wat niet perse helpt bij nek en rug klachten maar wel voor het beter thuis kunnen werken is een opgeruimd bureau. Zo raak je minder snel afgeleid en zal je je tijd beter kunnen besteden. En vergeet vooral ook geen pauzes te nemen ook al werk je thuis!

Veelvoorkomende klachten

Door stress en overbelasting zien we vaak dat de nek stijf wordt en moeilijk is om te draaien. Door te gespannen achter je laptop te werken of door vaak naar beneden te kijken kan je dit oplopen. Lage rugpijn dat uitstraalt naar de benen en de billen zie je ook vaak voorbij komen. Dit is een vervelende pijn wat een aantal dagen soms wel weken kan aanhouden. Door het goed warm te houden en goed te rekken en strekken kan je dit zelf al wat verminderen. Als deze klachten zijn natuurlijk erg vervelend maar gelukkig niet zo erg als een whiplash of hernia.

Geef een reactie